Garance ceny energie, kterou někteří dodavatelé svým zákazníkům nabízejí jako bonus, znamená, že pokud elektřinu nebo plyn zlevní vybraný dodavatel (například dominantní energetická společnost), sníží ji i vaše společnost. Na první pohled vypadá tato nabídka lákavě, protože kdo by nechtěl mít stále nízkou cenu energií? Při bližším prozkoumání obchodních podmínek, a především ceníků, se ale ukazuje, že podobná služba může být pro spotřebitele prodělečná.
Garance a smlouva na dobu určitou
Většina dodavatelů, kteří garanci nízké ceny elektřiny nebo zemního plynu poskytuje, se tak snaží zákazníky motivovat k uzavření smlouvy na dobu určitou. Přesně tak, garance ceny energie se totiž pojí se smlouvou se závazkem, od které nemůžete jen tak odstoupit. Smlouvy na dobu určitou nejsou být pro zákazníky výhodné hned z několika důvodů. Je nutné je vypovědět k přesnému datu, nebo zaplatit tučnou pokutu, která zpravidla není uvedena ve smluvních podmínkách, ale může dosahovat až tisíců korun.
Současně se mohou zákazníci připravit o další slevy. Ceny elektřiny i zemního plynu na energetickém trhu v poslední době totiž klesaly. „Vzhledem k pohyblivým cenám energií i konkurenčnímu boji mezi dodavateli doporučujeme spotřebitelům uzavírat smlouvu na dobu neurčitou nebo smlouvu na dobu určitou na nejvýše jeden rok,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Za garanci elektřiny až o 200 korun navíc
Dodavatelé, kteří nabízejí garanci ceny energie, většinou porovnávají své ceny s dominantním dodavatelem, konkrétně s jeho standardním produktem – například se společností ČEZ a jeho tarifem Comfort. Je nutné podotknout, že standardní tarify velkých dodavatelů patří k nejméně výhodným. Mimochodem, dominantní dodavatelé nabízejí i jiné, výhodnější, produkty. Takto vybrané měřítko už samo o sobě ukazuje, že garance nižší ceny pokulhává.
Navíc služba garance ceny energie není většinou zdarma, naopak bývá zpoplatněna. V konečném výsledku proto spotřebitel nemusí ušetřit, ale zaplatí více. „Garance ceny se nevyplatí například u produktu Praha – Garance pro elektřinu nabízeného společností Bohemia Energy. Spotřebitel za zúčtovací období trvající přibližně osm a půl měsíce (březen až prosinec 2015) ušetřil díky garanci ceny sjednané v rámci výše uvedeného produktu na elektřině 122 korun, avšak zaplatil za garanci ceny 195,09 korun,“ vypočítává Lukáš Zelený. Ještě méně výhodné se pro spotřebitele ukázalo sjednání produktu GARANCE PRE – Home Standart 24 – D02d, kdy spotřebitel za stejné období ušetřil na plynu 8 korun, avšak za garanci ceny zaplatil 201,87 korun.
Kdy máte právo na vrácení platby?
Dodavatelé účtují poplatek za garanci nižší ceny většinou jako měsíční plat. Například místo běžných 50 nebo 60 korun, které lidé zpravidla platí u dominantních dodavatelů, může měsíční plat naskočit na 100 až 200 korun. Zvlášť výrazně se podobné navýšení projeví u lidí s menší spotřebou, u nichž hraje výše měsíčního platu ve finálním vyúčtování důležitou roli.
Zákazníci přitom o výši měsíčního poplatku nemusí být ze strany dodavatele vždy informováni. „Občas nebývá zákazník ani upozorněn, že je garance ceny zpoplatněna. Přitom spotřebitel musí výslovně souhlasit se sjednáním dalších plateb vedle platby za elektřinu a plyn,“ říká Lukáš Zelený.
Zpoplatněná garance ceny by měla být podle Lukáše Zeleného obsažena přímo ve smlouvě o dodávce energií, a pokud tomu tak není, nesmí dodavatel podle občanského zákoníku platby za dodávku energií po spotřebiteli vyžadovat. „Není-li tedy ujednání o garanci ceny součástí smlouvy o dodávce energií, má spotřebitel právo na vrácení platby za službu garance,“ upozorňuje odborník.